Trene skuldre

Skulderleddet er et av de stedene på kroppen som er mest utsatt for skader i forbindelse med styrketrening. 36% av all styrketreningsskader som krever behandling, er skulderskader.

Skader kommer ofte av at man trener den fremre delen av skulderen (deltoideus) mer enn den midtre og bakre delen. På denne måten skaper man en ubalanse som blir uheldig.

3 tips når du skal trene skuldre.

1.Tren hele muskelen.

Den fremste delen av deltoideus trenes i øvelser som benkpress og skulderpress, og den er ofte mye sterkere enn den bakerste delen. Denne ubalansen kan gi dårlig kroppsholdning og øker risikoen for skader. Pass derfor på at du også trener den bakerste delen av muskelen.

2.Ha lillefingeren opp.

Når du vil trene den midterste delen av muskelen mest effektivt med øvelsen sidehev, er et godt tips å rotere skulderen litt innover, så lillefingeren hele tiden er høyere enn tommelfingeren i bevegelsen.

3.Vær obs på mansjetten.

Rotatormansjetten består av fire små muskler som omkranser skulderleddet og holder dette på plass. Skuldersmerter stammer ofte fra disse skjøre musklene, så for å forebygge skader kan du med fordel styrke rotatormansjetten spesifikt. Se https://www.fysionett.no/ovelser-skulderens-rotatormansjett/ for tips til øvelser.

Kilde: Journal of Strength and Conditioning Research

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *